• خانه 
  • تماس  
  • ورود 

امام حسین علیه السلام با شهادت خود به بالاترین مرحله سلوک معنوی رسید ند. پس اشک ریختن برای ایشان چه معنایی دارد؟

01 آبان 1395 توسط پشتیبانی کوثر بلاگ

فراخوان شور و شعور حسینی

سوال دوم:

امام حسین علیه السلام با شهادت خود به بالاترین مرحله سلوک معنوی رسید ند. پس اشک ریختن برای ایشان چه معنایی دارد؟

 

پاسخ اجمالی - تفصیلی

نکته اول اینکه  همان طور که در پاسخ سوال قبلی بیان کردیم مجدد یاد آور شویم گریه انواع و اقسام مختلف دارد و هر گریه و اشکی نشان از غم و اندوه ندار د و منفی و نابهنجار نیست. اگر غم و گریه با علائمی مثل افول سلامتی، کناره گیری اجتماعی ، احساس بی ارزشی، احساس گناه، ایده خودکشی، بیش فعالی بدون هدف، طولانی بودن نشانه های غم و بروز و ظهور نشانگان به طور ناگهانی همراه باشد، بیمارگونه و مرض و منفی تلقی می شود. و متقابلا هر خنده ای هنجار نیست و شادی با خنده متفاوت است.

دوم اینکه بحث شهادت از دو جنبه قابل بررسی است؛ یکی جنبه ی فردی و دیگری جنبه ی اجتماعی. شهادت امام حسین علیه السلام برای خود ایشان یک ارتقا است، عالی ترین حد تکامل است و جشن و شادمانی نیز دارد. اما از نظر اجتماعی، عکس العملی که مردم جامعه در مورد شهید نشان می دهند فقط به خود شهید تعلق ندارد. یعنی فقط نباید به این نکته توجه شود که برای شخص شهید موفقیت و یا شکستی رخ داده است یا نه؟! عکس العمل جامعه مربوط است به اینکه مردم جامعه نسبت به شهید چه موضعی داشته باشند و نسبت به جبهه ی مخالف شهید چه موضعی داشته باشند. اگر به شهادت یک بعدی نگاه کنیم پس  باید بپذیریم قاتلی که ایشان را به درجه شهادت رسانده ، باعث شادمانی عده ای به خاطر رسیدن ایشان به مرتبه والا شده و شایسته عقاب نیست!!! مغلطه این سوال، نگاه تک بعدی به واقعه عاشوراست!

سوم اینکه اگر بحث گریه بر امام حسین علیه السلام بحثی جدید و ساخته اجتماع و مردم این زمان بود شاید جای این سوال وجود داشت اما بالعکس اشک بر سید الشهدا علیه السلام یک بحث ریشه دار است و از سنت های مشهور ائمه اطهار(علیهم السلام) . ائمه اطهار علیهم السلام  - که در مقام حق الیقین بودند و هیچ غیبی از آنان پوشیده نبود_ علاوه بر توصیه به گریه بر ابا عبدالله ،خود نیز بر این واقعه می گریستند و مجالس سوگواری برپا داشته و به دیگران نیز توصیه می کردند . و شواهد و مستندات در این زمینه بس فراوان؛  از جمله در زیارت ناحیه مقدسه امام زمان علیه السلام  می فرمایند: «من هر صبح و شب بر جدم حسین علیه السلام اشک میریزم و اگر اشکم تمام شود خون گریه می کنم ». آیا آنان از حکمت ها وباطن ماجرای کربلا بی اطلاع بودند؟ به نظر می رسد گریه برابا عبدالله علیه السلام، حکمت های دیگری نیز دارد ، که امامان این گونه آن را به پیروان خود آموزش می دادند .بنابراین جا دارد اینگونه از خود سوال کنیم وقتی معصوم علیه السلام و عظیم ترین و کاملترین شخصیت عالم   برای چنین مصیبتی گریه می کنند چرا ما این چنین نکنیم ؟علت این تاکیدات چیست؟ این گریه و اشک چه نوع اشکی است؟

چهارم اینکه  این است که بدانیم ما چرا برای امام حسین(علیه اسلام) گریه می‌کنیم و پرچم عزای او را بالا می‌بریم؟ شاید همه بگویند به خاطر قداست امام(علیه السلام) است؛ این بخشی از فلسفه عزاداری است و لازم است و جای بحث ندارد ولی فلسفه مهم دیگر این است که باید این کربلا بماند. اگر ما از این کربلا بهره هدف، فرهنگ و بصیرت نداشته باشیم، فقط گریه‌کن خوبی بوده‌ایم، فقط ثواب برده‌ایم. ولی وقتی از فرهنگ برآمده از کربلا، از بصیرت اباعبدالله(علیه السلام) و از فلسفه عاشورا بهره می‌بریم راه را پیدا و درست عمل می‌کنیم. (  پاسخ سوالات قسمت قبل توجه به همین نکته است.)

پنجم اینکه به این فکرکنیم چه کسی از این گریه سود می برد؟  امام حسین علیه السلام؟ ما وقتی آب میخوریم برای نیاز خود ماست ….به حال چشمه فرقی نمی کند! هرچند او با سیراب کردن ، مطابق اصل ماهیت خود رفتار می کند و به ماهیت او کم و افزونی ، از طرف تشنگی و سیراب کردن ما نیست . امام حسین علیه السلام به اشک های ما نیازی ندارند بلکه این ما هستیم که با ریختن اشک میتوانیم با این محبت به اولیای خدا ، خود را در معرض محبت خدا قرار دهیم . گریه برای امام حسین لیه السلام  نجات دهنده است (1).

 ششم اینکه عزاداری امام حسین برکات و آثار متعددی از آمرزش گناهان تا بقای اسلام دارد (2). محروم کردن شیعیان از این برکات، انگیزه شبهه افکنان از انتشار چنین سوالات و سست کردن باورهای عاشقان حسینی است!

——————–

پی نوشت ها

(1)  گریه برای امام حسین علیه السلا م نجات دهنده است چرا که:

صفحات: 1· 2

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 8 نظر

آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(5)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
5 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)

موضوعات: سوالات محرمی لینک ثابت

نظر از: كوثر [عضو] 
  • "مدرسه علمیه کوثر علی آباد"
5 stars

تاثیرات این گریه بر خود فرد گریه کننده است وگرنه سودی بحال امام معصوم ندارد…
و باعث تقویت روحیه استکبار ستیزی در انسان می شود و ورود انرژی مثبت در برابر خروج انرژی منفی شده و سعادت ابدی را برای انسان در پی دارد
و این گریه باعث یاداوری واقعه عاشورا شده و همچنین باعث تحقق آرمان های عاشورایی و اهداف امام حسین اعم از
1-برپایی نماز
2-زنده نگه داشتن امر به معروف و نهی از منکر
3- ایستادگی در برابر دشمن
4-بالابردن بصیرت در برابر دوست و دشمن
5-بالا بردن روحیه غیرت و شجاعت در افراد
6-دعوت به صبر و…………..می شود

1395/09/04 @ 12:35
نظر از: یازهرا [عضو] 
  • یا میثم تمار

سلام عليكم
باتشكر از شما بزرگوارن ، ان شالله اجرتون با سيدالشهدا (ع)

1395/08/06 @ 22:32
نظر از:  
  • معرفت حسینی
  • تفکرات فاطمیه
5 stars

أحسنتم,واقعا میبینم که اگر دست به دست هم واتحاد کاری صورت گیرد استحکام بیشتر آن وبه نتیجه رسیدن آن
زودتر صورت می گیرد.

1395/08/05 @ 12:30
نظر از:  
  • معرفت حسینی
  • تفکرات فاطمیه
5 stars

أحسنتم,واقعا میبینم که اگر دست به دست هم واتحاد کاری صورت گیرد استحکام بیشتر آن وبه نتیجه رسیدن آن
زودتر صورت می گیرد.

1395/08/05 @ 11:39
نظر از:  
  • هاجر
زینب مرادی

این سخن از دو جهت نا صواب است :نخست آن که حکمت گریه بر ابا عبدالله (ع)تنها به جهت قربانی شدن،مظلومیت و به اسارت در آمدن خانواده ایشان نبود.ثانیا امامان (ع)پس از حضرت حسین (ع)که در مقام حق الیقین بودند و هیچ غیبی از آنان مستور نبود علاوه بر توصیه به گریه ابا عبدالله (ع)خود نیز بر این واقعه می گریستند و مجالس سوگواری بر ÷ا داشته و به دیگران نیز توصیه می کردند.آیا آنان از حکمت ها و باطن ماجرای کربلا بی اطلاع بودند؟
به نظر می رسد گریه بر اباعبدالله حکمت های دیگری نیز دارد که امامان این گونه را به پیروان خود آموزش می دادند.به بیان دیگر حماسه عاشورا یک رخداد دوپهلویی است و اگر این جریان را از یک سو بررسی کنیم به این نتیجه می رسیم که امام حسین (ع)شهید شد و فرزندانش کشته شده و اهل و عشیره اش به اسارت در آمدند و یزید ابن معاویی پیروز و غالب گشت .اگر گریه بر ابا عبدالله (ع)از این دید تحلیل شود این اشک و آه صرفا بروز یک عاطفه انسانی است بر این که فردی مورد شکنجه بدنی و روحی قرار گرفت و به طرز ناگواری به قتل رسید.
از این زاویه گریه صرفا یک درد ودل و همدردی با صاحبان درد است. این گریه با گریه گریه بر کشته شدگان حلبچه یا هیروشیما تفاوتی ندارد ،تنها تفاوت در شدت درد و روش کشته شدن است .اما اگر واقعه عاشورا را از زاویه دیگری بررسی کنیمک می بینیم که در آن جا پیروزی از آن امام حسین (ع)است و این یزید و کارگزاران او هستند که شکست خوردند .در واقع از این نگاه ،واقعه عاشورا پیروزی صفات حسنه در درجه اعلای خود ،بر صفات رذیله در درجه ادنای خود بود.

منبع :پرسش و پاسخ های دانشجویی چاپ سیزدهم صفحه231

1395/08/02 @ 18:20
نظر از: مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر [عضو] 
  • مرکز تخصصی نرجس خاتون (س)شاهين شهر
5 stars

ممنون از پاسخ جامعی که منتشر نمودید

1395/08/02 @ 15:09
نظر از: مدرسه امام جعفر صادق (ع) شاهرود [عضو] 
  • مدرسه علمیه امام جعفر صادق (ع) شاهرود
  • شمس الشموس
5 stars

سلام علیکم
احسنت بر شما ، جمع آوری بسیار خوبی انجام دادید .
انشالله مورد عنایات حضرتش واقع شوید .

1395/08/02 @ 08:47
نظر از: مدیریت استان مازندران [عضو] 
  • مدیریت مازندران

سلام علیکم
با تشکر از زحمات شما
جواب کامل و جامعی بود.

1395/08/02 @ 08:46


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

جستجو

موضوعات

  • همه
  • به قلم طلاب
  • کتیبه ها
  • سوالات محرمی

آرشیوها

  • آذر 1395 (2)
  • آبان 1395 (2)
  • مهر 1395 (1)
  • دی 1390 (99)
  • آذر 1390 (83)
  • بیشتر...

پیوندها

  • تاریخ نگار محرم
  • شور و شعور حسینی
  • جشن وبلاگی فجر
  • جانم فدای امام علی النقی علیه السلام
  • نامه ای به روح الله
  • ده ختم قرآن به نیت «رفع مهجوریت قرآن»
  • ختم هفتاد و دو زیارت عاشورا
  • ریحانه
  • بزم فرات
  • ختم سي هزار زيارت عاشورا
  • تجربه های رمضان
  • یار مهربان
اردیبهشت 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس